THE THE PROEJA THROUGH THE LENSES OF YOUR STUDENTS AND TEACHERS: AN ANALYSIS FROM THE THEORY OF LEARNING SELF-REGULATION

Authors

  • Amanda Pereira Pedrosa Colégio Pedro II
  • Kátia Regina Xavier da Silva Colégio Pedro II

DOI:

https://doi.org/10.36524/profept.v8i1.1210

Keywords:

Youth and Adult Education, Proeja, Learning Self-Regulation

Abstract

The objective is to investigate the characteristics, difficulties faced and strategies used by Proeja students to organize their study habits, from the perspective of students and professionals. It is a qualitative, descriptive and exploratory research, developed from questionnaires and interviews. It was observed mostly adult students, unemployed, with children and heterogeneous in terms of age, school trajectory, academic performance and specific reasons for enrolling in the course. It was verified the importance, for the participants, of the strategies to seek social help from colleagues and to search for information (internet), as well as the need for better use of strategies to establish objectives and plans and to seek social help from teachers, among others.

Author Biographies

  • Amanda Pereira Pedrosa, Colégio Pedro II

    Mestranda em Educação Profissional e Teconológica. Técnica em Assuntos Educacionais no Colégio Pedro II.

  • Kátia Regina Xavier da Silva, Colégio Pedro II

    Possui pós-doutorado em Medicina pela Faculdade de Ciências Médicas da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). É Professora Titular do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Colégio Pedro II, com atuação na Pós-graduação, no curso de Mestrado Profissional em Práticas de Educação Básica dessa instituição e no Ensino Médio Regular e PROEJA. É líder do Grupo de Pesquisas e Ensino, Aprendizagem, Interdisciplinaridade e Inovação na Educação (GEPEAIINEDU) e Coordenadora do Laboratório de Criatividade, Inclusão e Inovação Pedagógica (LACIIPED), ambos vinculados à Pró-Reitoria de Pós-graduação, Pesquisa, Extensão e Cultura do CPII. É membro da Linha de Pesquisa de Educação em Saúde do Grupo de Doenças Degenerativas da Faculdade de Ciências Médicas da UERJ. Desenvolve pesquisas na área da formação de professores e da Educação em Saúde.

Published

05-09-2024

How to Cite

PEREIRA PEDROSA, Amanda; REGINA XAVIER DA SILVA, Kátia. THE THE PROEJA THROUGH THE LENSES OF YOUR STUDENTS AND TEACHERS: AN ANALYSIS FROM THE THEORY OF LEARNING SELF-REGULATION. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 114–130, 2024. DOI: 10.36524/profept.v8i1.1210. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1210.. Acesso em: 2 aug. 2025.

Similar Articles

31-40 of 206

You may also start an advanced similarity search for this article.