TEACHER EDUCATION FOR PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION:

the pedagogical project under analysis

Authors

  • Nara Hilda Batista Rocha Universidade de Uberaba
  • Adriana Rodrigues Universidade de Uberaba

DOI:

https://doi.org/10.36524/profept.v7i2.1483

Keywords:

Teacher training, Professional and Technological Education, Course Pedagogical Project, Historical-Cultural Theory

Abstract

This article is the result of a master’s thesis, carried out in the Graduate Program in Education, at the University of Uberaba, which aimed to understand teacher training for Professional and Technological Education (EPT), based on the specific legislation that permeate its development, contained in the Law of Directives and Bases of Education (LDB) and in the Ministry of Education and Culture (MEC). I aimed to reflect on teaching in Professional and Technological Education and analyse the Pedagogical Project of a course for teacher training at the Triângulo Mineiro Federal Institute of Education, Science and Technology (IFTM). Is a documentary research of the relevant law and the pedagogical and bibliographic project of the authors of THC, to elucidate the context and the researched object. The pedagogical project of the IFTM course denotes the theoretical-practical development beyond the development of specific-Pedagogy for EPT. The Historical-Cultural Theory (THC) and the Activity Theory, Considering the man as a social being who learns from his relational Environment, in which he develops, acts and influences his peers, cam be a support for the still complex teacher education in the 21st century. There are nuances of the integral formation of subject with reflective, interactive and collaborative participation. Given the scope and specificity of EPT, training teachers in this educational segment, with a view to their professional and human development, is a huge challenge, given the technical characteristics that involve and permeate Professional and Technological Education, since the Beginning of its emergence.

Keywords: Teacher training. Professional and Technological Education. Course Pedagogical Project. Historical-Cultural Theory.

Author Biographies

  • Nara Hilda Batista Rocha, Universidade de Uberaba

    Mestre em Educação pela Universidade de Uberaba - UNIUBE. Pós-graduada em Marketing e Vendas pela Universidade de Franca - UNIFRAN. Graduada em Decoração pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU. Técnica em Segurança do Trabalho pelo Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial - SENAC Minas. Atualmente é orientadora de curso no SENAC Minas. Experiência na área de Educação e Docência,  Palestras, Workshops e diversos cursos ministrados.

  • Adriana Rodrigues, Universidade de Uberaba

    Mestre e Doutora em Educação pela Universidade Federal de
    Uberlândia - UFU. Especialista em Formação de Professores em EaD pela Universidade
    Federal do Paraná e Especialista em Gerenciamento de Redes de Computadores pela
    Universidade de Uberaba - Uniube. Licenciada em Pedagogia pela Universidade
    Federal de São Carlos - Ufscar. Graduada em Tecnologia em Processamento de Dados
    pela Universidade de Uberaba, Licenciada em Ciências Físicas e Biológicas e
    Licenciada em Matemática. Atualmente é professora do Programa de Pós-graduação em
    Educação da Universidade de Uberaba (UNIUBE). É pesquisadora do GEPIDE - Grupo
    de Estudos e Pesquisas em Instrução, Desenvolvimento e Educação. É membro da
    REED/ Rede (Internacional) de Estudos sobre Educação. Pesquisa e escreve sobre os
    processos de ensino-aprendizagem e desenvolvimento, Didática, Formação e
    desenvolvimento profissional de professores, Tecnologia Educacional, Educação
    Matemática.

Published

21-09-2023

How to Cite

TEACHER EDUCATION FOR PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION: : the pedagogical project under analysis. (2023). Educação Profissional E Tecnológica Em Revista, 7(2), 54-70. https://doi.org/10.36524/profept.v7i2.1483

Similar Articles

11-20 of 167

You may also start an advanced similarity search for this article.