TEACHING SOCIOLOGY AND PROFESSIONAL EDUCATION:

A STUDY ON THE CONCEPT OF WORK AND ITS IMPLICATIONS ON LIFE IN SOCIETY

Authors

  • Sheilayne Carneiro da Silva Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro
  • Chrystian Carlétti Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.36524/profept.v7i2.1310

Keywords:

work, professional education, teaching sociology

Abstract

This article has as its object the teaching of Sociology in the Business
Administration course in an educational institution linked to the Department of Education of
the State of Rio de Janeiro. We sought to understand what’s understanding that integrated
high school students have about the concept of Work and its implications for life in society,
aiming to contribute with teaching that enables a critical education that meets the perspective
of Integral Education. It was possible to understand the importance of aligning theory and
practice so that students could realize the applicability sociology in your life, with their
capacities being observed, including in relation to the role they in society. The methodologies
used were: document analysis, focus group and content analysis.

Author Biography

  • Chrystian Carlétti, Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio de Janeiro

    Doutor em Ensino em Biociências e Saúde pela Fundação Oswaldo Cruz (2016), Mestre em Ensino em Biociências e Saúde pela Fundação Oswaldo Cruz (2008) e Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Fluminense (2005). Professor de Biologia e Popularização da Ciência no Campus Avançado Mesquita do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro - IFRJ. Pesquisador e docente permanente no programa de Pós-Graduação em rede stricto sensu em Educação Profissional e Tecnológica e no Programa de Pós Graduação Lato Sensu em Educação e Divulgação Científica, ambos do IFRJ. Coordenador do centro de ciência Espaço Ciência InterAtiva ? ECI do Campus Avançado Mesquita / IFRJ. Coordenador do Curso de Formação Inicial e Continuada de Contação de Histórias do Campus Mesquita/IFRJ. Experiência como docente em turmas do ensino fundamental e médio, atuando como professor de Ciências Físicas e Biológicas e de Biologia, respectivamente. Atuou também como mediador no Museu da Vida da Fundação Oswaldo Cruz. Faz parte do Grupo de Pesquisa do CNPq Divulgação Científica, Ambiente e Educação atuando na Linha de Pesquisa Divulgação Científica e os Museus e Centros de Ciências. Desenvolve pesquisa na área de mediação em centros e museus de ciência, educação não formal, divulgação científica e popularização da ciência.

Published

21-09-2023

How to Cite

CARNEIRO DA SILVA, Sheilayne; CARLÉTTI, Chrystian. TEACHING SOCIOLOGY AND PROFESSIONAL EDUCATION:: A STUDY ON THE CONCEPT OF WORK AND ITS IMPLICATIONS ON LIFE IN SOCIETY. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 20–39, 2023. DOI: 10.36524/profept.v7i2.1310. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1310.. Acesso em: 7 sep. 2025.

Similar Articles

1-10 of 184

You may also start an advanced similarity search for this article.