THE TABOCAL FAMILY AGRICULTURAL SCHOOL AND PROFESSIONAL EDUCATION FOR THE FIELD

Authors

  • Vanessa Clarinda Apolinário Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais
  • Maria Aparecida Colares Mendes Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.36524/profept.v5i2.770

Keywords:

Keywords: Agricultural Family School; professional education; rural education.

Abstract

The Escola Agrícola Tabocal School offers professional education for the countryside, the sustainable development of the northern region of Minas Gerais and the strengthening of family farming. Which presupposes an integral human and citizen formation. Thus, this article aims to characterize and analyze the said School, seeking to answer whether this student promotes comprehensive education contributing to the expansion of citizenship in professional education? We base this reflection on bibliographic and field research. We conclude that the educational pretensions of the School are based on the historical movement of the peasants for an education that meets their desires, and that the manifestation of these pretensions in the teaching-learning process is fraught with tensions, challenges and advances.

Author Biographies

  • Vanessa Clarinda Apolinário, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais

    Discente do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais, no âmbito do Programa de Pós-Graduação em formação Profissional e Tecnológica em rede nacional – ProfEPT. apolinariovvc@gmail.com

  • Maria Aparecida Colares Mendes, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais

    Doutora em Desenvolvimento Rural pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Professora do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais, no âmbito do Programa de Pós-Graduação em formação Profissional e Tecnológica em rede nacional – ProfEPT. cida.colares@ifnmg.edu.br

Published

24-09-2021

How to Cite

CLARINDA APOLINÁRIO, Vanessa; COLARES MENDES, Maria Aparecida. THE TABOCAL FAMILY AGRICULTURAL SCHOOL AND PROFESSIONAL EDUCATION FOR THE FIELD. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 91–108, 2021. DOI: 10.36524/profept.v5i2.770. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/770.. Acesso em: 2 aug. 2025.

Similar Articles

21-30 of 178

You may also start an advanced similarity search for this article.