EDUCATIONAL AND RESEARCH ACTIONS OF THE GROUP OF STUDIES AND RESEARCHES IN MATHEMATICAL EDUCATION

Authors

  • Maria Auxiliadora Vilela Paiva IFES
  • Andressa de Oliveira Faria Lorenzutti Semed Colatina
  • Ayandara Pozzi de Moraes Campos Seme Cariacica e Semed Vila Velha
  • Tatiana Bonomo de Sousa Sedu-ES
  • Wallace Coutinho Soares Sedu-ES

DOI:

https://doi.org/10.36524/dect.v14i2.3070

Keywords:

Teacher education, Mathematics for teaching, Concept Study, Teaching knowledge

Abstract

Integrating extension, teaching, and research practices has become a constitutive element in teacher education, being part of the process of (re)signification of knowledge for teaching within the scope of the Study and Research Group in Mathematics Education of Espírito Santo. In this sense, we present reflections arising from four formative processes in initial or continuing teacher education courses based on the theoretical perspective of mathematics for teaching through a research and formative methodology called concept study. To enable participants to develop mathematics for teaching, through the investigation of some mathematical concepts, the knowledge that emerges from teaching practice and the participants' experiences was valued, based on collective discussion. In a qualitative line, the data produced and analyzed indicate that the actions developed contributed to a movement of (re)signification of the mathematical concepts addressed, expanding knowledge of teaching practice. Thus, these contexts of teacher education show a possibility of a favorable path for diverse learning to occur and be spaces for professional recognition and appreciation of teachers and prospective teachers.

 

Author Biographies

  • Maria Auxiliadora Vilela Paiva, IFES

    Graduada em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Espírito Santo (1972), Mestrado em Matemática pelo Instituto Nacional de Matemática Pura e Aplicada (1980), doutorado em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1999) e Pós- Doutorado no Departamento de Matemática da UFRJ(2018). Atualmente professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo- Ifes , atuando como professora/pesquisadora da Licenciatura em Matemática e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática- Educimat - Ifes. Coordeno o Projeto de Pesquisa Formação de Professores e Profissionalização na Formação Inicial e Continuada com professores que ensinam Matemática. Os Estudos e Pesquisas se dão na na área de Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de Professor que Ensina Matemática e Práticas Pedagógicas em Matemática. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática do Espírito Santo- Gepem-ES.

  • Andressa de Oliveira Faria Lorenzutti, Semed Colatina

    Mestre em Educação em Ciências e Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo (2019). Especialista em: Educação infantil e séries iniciais do ensino fundamental (2010); Supervisão, Gestão e Orientação Escolar (2010); e Educação Inclusiva: legislação e atendimento à pessoa com deficiência (2016), pela Faculdade Castelo Branco-ES. Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia (2009) e Bacharel em Administração (2014), pela Universidade Norte do Paraná. Servidora efetiva da Secretaria Municipal de Educação de Colatina. Possui experiência como docente na educação básica, como gestora na função de: supervisora e diretora escolar e como formadora de professores dos anos iniciais do ensino fundamental.

  • Ayandara Pozzi de Moraes Campos, Seme Cariacica e Semed Vila Velha

    Doutoranda e mestre em Educação em Ciências e Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo (2021). Graduada em Licenciatura em Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo (2013) e em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná (2021). Tem experiência docente nos anos finais do ensino fundamental, no ensino médio, na educação de jovens e adultos e como formadora de professores que ensinam Matemática. É professora de Matemática efetiva da Secretaria Municipal de Educação de Cariacica e de Vila Velha

  • Tatiana Bonomo de Sousa, Sedu-ES

    Doutoranda e mestre em Educação em Ciências e Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo (2019). Graduada em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Espírito Santo (2008). Atua como técnica pedagógica do Centro de Formação de Professores da Secretaria da Educação do Estado do Espírito Santo. Desenvolve pesquisas na área de Formação de Professores no contexto da Educação Matemática.

  • Wallace Coutinho Soares, Sedu-ES

    Mestrando em Educação em Ciências e Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo. Graduado em Licenciatura em Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo (2021). Com experiência docente no Ensino Fundamental e Médio. Desenvolve pesquisas na linha de formação de professores que ensinam matemática.

Published

19-12-2024

How to Cite

EDUCATIONAL AND RESEARCH ACTIONS OF THE GROUP OF STUDIES AND RESEARCHES IN MATHEMATICAL EDUCATION. (2024). Revista Eletrônica Debates Em Educação Científica E Tecnológica, 1(Edição Especial). https://doi.org/10.36524/dect.v14i2.3070