OS PRODUTOS EDUCACIONAIS DA ÁREA DE ENSINO EM HUMANIDADES RELACIONADOS COM A EDUCAÇÃO AMBIENTAL:

UMA ANÁLISE QUALITATIVA

Authors

  • Sabrine Lino Pinto Insituto Federal do Espírito Santo
  • Eduardo Fausto Kuster Cid Instituto Federal do Espírito Santo
  • Maria Aparecida Beltrame Milanesi Instituto Federal do Espírito Santo
  • Dorian Miranda Rangel Instituto Federal do Espírito Santo
  • Levanildo Silva de Oliveira Instituto Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.36524/dect.v14i1.1933

Keywords:

Educational Product, Postgraduate Program in Humanities Teaching, Environmental Education.

Abstract

The work on screen brings the results of an analysis of educational products with a focus on Environmental Education, from the Graduate Program in Humanities Teaching at the Federal Institute of Espírito Santo. The aim of this study was to evaluate these materials, aiming to serve as a basis for future students who will be able to improve their educational products and, consequently, contribute to the program and to the teaching-learning process as education professionals. This study is characterized as a qualitative research of an exploratory nature that involved the execution of a research of documentary sources composed of 7 educational products that worked under the aspect of environmental education produced by the students of the master's degree, thus allowing to draw an overview of the program's perspectives . These materials were evaluated based on the criteria Complexity, Impact, Applicability, Access, Adherence and Innovation, as proposed in the model by Rizzatti et al (2020). Although it is an initial study, nevertheless, it is believed in its potential to contribute to the program, to the area of ​​teaching in the humanities and to future students who want to reach a higher level of efficiency in their educational materials. In general, the educational products analyzed reached satisfactory levels in all the evaluated criteria, but the research showed that there are fields for improvement, thus indicating that future master's students of the program should pay more attention to the needs raised when preparing their educational materials, in order to achieve a standard of excellence in the final result of its productions.

Author Biographies

  • Eduardo Fausto Kuster Cid, Instituto Federal do Espírito Santo

    Professor Titular do Instituto Federal do Espírito Santo - IFES, professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Humanidades (PPGEH - IFES), Licenciado e Bacharel em Geografia (UFES 1999 e 2005), Mestre em Engenharia Civil/Engenharia de Transportes (UFES 2003), Doutor em Educação (UFAL 2017) com estágio Pós Doutoral em Educação Ambiental (UFES 2019). Vasta experiência na elaboração e análise de projetos ambientais, autor/coautor de livros e artigos científicos, produtor executivo do curta metragem Reno, líder do grupo de pesquisa Aracê, membro do conselho editorial da Edifes e da Editora Cousa. Revisor científico das revistas Quaestio e Debates em Educação Científica e Tecnológica. Atualmente se dedica à pesquisas nas áreas de produção de jogos e educação ambiental.

  • Maria Aparecida Beltrame Milanesi, Instituto Federal do Espírito Santo

    Possui graduação em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário de Vila Velha (2006). Licenciatura plena em biologia, FINOM,2010. Pós Graduação em gestão e educação ambiental, Saberes, 2010 Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Ambiental, atua como professora de ciências, estatutária, nas redes municipais de Cariacica e Vitória.

  • Dorian Miranda Rangel, Instituto Federal do Espírito Santo

    Possui graduação em Geografia pela Universidade Federal do Espírito Santo (1981). Atualmente é professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo. Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Geografia Física, Humanas e Econômica. Atuei como Professor de Prática de Ensino, na UFES. Experiência em Direção e Coordenação de Ensino.

  • Levanildo Silva de Oliveira, Instituto Federal do Espírito Santo

    Mestrando em Ensino de Humanidades - IFES - Vitória/ES, possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia .UNEB Pós-graduado em Gestão Escolar, pós-graduado em Anos Iniciais do Ensino Fundamental e Infantil, Bacharel em Direito pelo Centro de Ensino Superior de Vitória - ES.

Published

07-11-2024

How to Cite

OS PRODUTOS EDUCACIONAIS DA ÁREA DE ENSINO EM HUMANIDADES RELACIONADOS COM A EDUCAÇÃO AMBIENTAL:: UMA ANÁLISE QUALITATIVA. (2024). Revista Eletrônica Debates Em Educação Científica E Tecnológica, 14(1). https://doi.org/10.36524/dect.v14i1.1933