EPISTEMIC MOVEMENTS AND MATHEMATICAL THINKING: ANALYSIS OF GESTURES AND SCREEN TOUCHES IN SOLVING MULTIPLICATIVE STRUCTURE PROBLEMS IN ELEMENTARY SCHOOL

Authors

  • Renan Oliveira Altoé Secretaria de Estado da Educação do Espírito Santo (SEDU)
  • Rony Cláudio de Oliveira Freitas Instituto Federal do Espírito Santo (Ifes)

DOI:

https://doi.org/10.36524/dect.v15i1.3203

Keywords:

Epistemic movements, Mobile devices, Problem solving, Embodied cognition

Abstract

This article presents analyses of epistemic movements made by students in the process of solving multiplicative structure situations. Of a qualitative nature, in an interpretative approach, the data was produced with four 4th grade students from a Municipal School of Full-Time Basic Education (EMEBTI) in the municipality of Vargem Alta - ES, using audio and video recordings and students' written records as data production tools. Based on studies on Problem Solving, Mobile Devices with Screen Touches and Embodied Cognition, the interpretation of the epistemic movements (gestures and screen touches) made by the students in the development of the story “The Mystery of the Folded Cubes”, while investigating mathematical situations of multiplication, took place through the Multimodal Schematic Representation of Data Analysis (REMAD). The analyses showed that gestural movements and touches on the screen were part of mathematical learning, revealing epistemic actions in the ways of thinking mathematically, through actions of collecting, connecting and recognizing structures. These findings reinforce that mental actions can be observed through hand movements, constituting a way of showing and materializing thought in social interaction.

Translated with DeepL.com (free version)

Author Biographies

  • Renan Oliveira Altoé, Secretaria de Estado da Educação do Espírito Santo (SEDU)

    Doutor em Educação em Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo - Ifes. Mestre em Educação em Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo - Ifes (2017). Especialista em Educação Profissional Integrada à Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos (PROEJA) pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo - Ifes (2015). Especialista em Docência do Ensino Superior pela Universidade Cândido Mendes - UCAM (2015). Especialista em Metodologia do Ensino de Matemática pela Faculdade de Tecnologia São Francisco - FATESF/ES (2012). Licenciado em Matemática pelo Centro Universitário São Camilo - CUSC/ES (2009). Tem experiência na Educação Básica e no Ensino Superior, atuando na área de Matemática e Educação Matemática. Interessa-se pelos seguintes temas de pesquisa: Práticas Pedagógicas de Professores que Ensinam Matemática na Educação Básica, Resolução de Problemas em Matemática e Cognição Corporificada. É membro do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática e Tecnologias Digitais (EMaTeD) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo - Ifes.

  • Rony Cláudio de Oliveira Freitas, Instituto Federal do Espírito Santo (Ifes)

    Doutor em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes). Mestre em Informática pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes). Pós-doutor no campo das Tecnologias Digitais Móveis em Educação Matemática na UFRRJ. É Professor Titular no Instituto Federal do Espírito Santo, atuando como docente no Mestrado e Doutorado em Educação em Ciências e Matemática e como coordenador da Licenciatura em Matemática. É bolsista produtividade (Bolsa Pesquisador Capixaba) pela Fundação de Amparo à Pesquisa e Inovação do Espírito Santo. É vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática do Espírito Santo - GEPEM-ES e do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática e Tecnologias Digitais - EMaTeD. Tem focado suas pesquisas e trabalhos atuais na confluência da Educação Matemática com tecnologias digitais, principalmente dispositivos móveis. Além disso, tem se debruçado em estudos relacionados à avaliação e à elaboração de Produtos Educacionais.

Published

28-06-2025

How to Cite

EPISTEMIC MOVEMENTS AND MATHEMATICAL THINKING: ANALYSIS OF GESTURES AND SCREEN TOUCHES IN SOLVING MULTIPLICATIVE STRUCTURE PROBLEMS IN ELEMENTARY SCHOOL. (2025). Revista Eletrônica Debates Em Educação Científica E Tecnológica, 15(1). https://doi.org/10.36524/dect.v15i1.3203