ACTIVE METHODOLOGY IN HIGHER EDUCATION

A STUDY ON THE DIFFICULTIES IN IMPLEMENTING THE METHOD

Authors

  • Danielle Fernandes Amaro dos Santos Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões
  • Ana Sara Castaman Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.36524/dect.v13i1.2009

Keywords:

Active methodology, Teacher, University education, Engineering.

Abstract

The current need to use active methodologies in undergraduate courses, described in Resolution No. 2, of April 24, 2019, of the Ministry of Education, which presents the National Guidelines for the Undergraduate Course in Engineering, has encouraged teachers to apply the aforementioned classroom methods. Given the above, the present study aims to contextualize the training of teachers who work in higher education, in order to understand the challenges faced in this profession with reference to the adoption of active methodologies. Therefore, it is methodologically guided by a qualitative and quantitative approach, whose data collection instrument was a questionnaire answered by 29 teachers. It appears that all participants have already tested or implemented the active methodology in their classes, with the most used techniques being: problem-based learning, project-based learning, case study. It is verified that the acceptance and interest of the students, the time for planning and the difficulties of planning and adapting the techniques to the content, are pointed out as the biggest challenges.

Author Biographies

  • Danielle Fernandes Amaro dos Santos, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

    Graduada em Licenciatura plena em física pela Universidade Federal de Rondônia e Licenciatura em Matemática pela Uninter. Mestre em Física Aplicada pela Universidade Federal de Viçosa e doutora em Ciências e Engenharia de Materiais pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), e pós graduação em Teorias e Metodologias da Educação pelo IFRS-Sertão (RS). Tem atuado na educação em nível fundamental, médio e superior nas áreas de física, matemática, eletromagnetismo e ciência dos materiais. Também já atuou como tutora para educação a distância pela Universidade Federal de Santa Catarina, tento formação para trabalhar com a plataforma Moodle. Atualmente é professora horista na Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões. 

  • Ana Sara Castaman, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

    Possui graduação em Psicologia pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2003), graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2009), mestrado em Educação Nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2006) e doutorado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2011). Atualmente é professora no Instituto Federal do Rio Grande do Sul. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT. Líder do Grupo de Pesquisa Políticas Públicas e Formação de Professores para a Educação Básica e Profissional.

Published

06-12-2023

How to Cite

ACTIVE METHODOLOGY IN HIGHER EDUCATION: A STUDY ON THE DIFFICULTIES IN IMPLEMENTING THE METHOD. (2023). Revista Eletrônica Debates Em Educação Científica E Tecnológica, 13(1). https://doi.org/10.36524/dect.v13i1.2009