CONCEPÇÕES DE PROFESSORES DO CAPARAÓ CAPIXABA SOBRE EDUCAÇÃO AMBIENTAL

Authors

  • Rafael Almeida de Freitas Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Manoel Augusto Polastreli Barbosa Instituto Federal do Espírito Santo/Secretaria Municipal de Educação de Conceição do Castelo
  • Claudení Marques Santos Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.36524/dect.v12i1.1678

Keywords:

Docência, Meio Ambiente, Caparaó Capixaba

Abstract

We aim comprehend how Environmental Education has been represented, from the conceptions of a group of teachers from the Region of Caparaó Capixaba/ES. We seek to answer two questions: What are the teachers' conceptions about Environmental Education? What relationships are established with teacher training and performance? For thats, we discuss it from 4 categories: Conceptions; Development spaces; Responsible professionals; and Curriculum. We identified understandings of Environmental Education as "training process" and "practice", being recognized as important to be developed in spaces and by professionals different, especially in school environments and by Environmental Teachers and Educators. Its interdisciplinary character is highlighted by the teachers, articulating to the different areas of knowledge that are part of the Basic Education curriculum. We conclude by the interdisciplinary, theoretical and practical character of Environmental Education, not being limited to professionals or specific spaces. However, school spaces are admitted in their potential to promote Environmental Education, as well as Teachers and Environmental Educators. In this sense, we sign to the importance and relevance of the theme in processes of teacher training and performance.

Author Biographies

  • Rafael Almeida de Freitas, Universidade do Estado de Minas Gerais

    Professor de Ciências Naturais na Universidade do Estado de Minas Gerais - Carangola. Doutorando em Educação (UFES). Mestre em Ensino, Educação Básica e Formação de Professores (UFES). Graduado em Química - Licenciatura (CUSC-ES).

  • Manoel Augusto Polastreli Barbosa, Instituto Federal do Espírito Santo/Secretaria Municipal de Educação de Conceição do Castelo

    Doutorando em Educação em Ciências e Matemática (IFES). Mestre em Ensino, Educação Básica e Formação de Professores (UFES). Graduado em Licenciatura em Ciências Biológicas, Geografia e Pedagogia. Pós-graduação (Aperfeiçoamento/Especialização) em: Educação, Pobreza e Desigualdade Social; Educação em Direitos Humanos; Oratória, Transversalidade e Didática da Fala para a Formação de Professores; Design Educacional; Educação e Gestão Ambiental; Ensino Religioso; Geografia e Meio Ambiente; e, Gestão Escolar (Administração, Supervisão, Orientação e Inspeção). Tem experiência na área de Ensino de Ciências, Ensino de Geografia, Espaços Não-Formais de Educação, Tecnologias Educacionais, Educação à Distância, Currículo e Formação de Professores.

  • Claudení Marques Santos, Universidade Federal do Espírito Santo

    Doutoranda em Educação (UFES). Mestrado em Educação (UNIRIO). Bacharel em Ciências Biológicas (UFRPE) e Licenciada em Ciências Biológicas (UFES).

Published

25-08-2022

How to Cite

CONCEPÇÕES DE PROFESSORES DO CAPARAÓ CAPIXABA SOBRE EDUCAÇÃO AMBIENTAL. (2022). Revista Eletrônica Debates Em Educação Científica E Tecnológica, 12(1). https://doi.org/10.36524/dect.v12i1.1678