CONNECTING CONCEPTS: THE IMPACT OF DYNAMIC DIGITAL MIND MAPS ON LEARNING LINEAR SYSTEMS

Authors

  • Rodrigo da Ponte Caun Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Hérik Dantas de Lima Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.36524/dect.v14i1.2981

Keywords:

meaningful learning, integrated network models, digital technologies in education, interdisciplinarity

Abstract

Traditional teaching methods tend to emphasize verbal and linear learning, focusing on isolated information rather than identifying relationships between concepts. However, building meaningful understanding requires visualizing these conceptual interconnections. The shift from a linear approach to integrated network models, such as mind maps, facilitates this knowledge organization, allowing students to develop a deeper understanding of concepts. With the advent of distance learning, additional challenges arise in the production of teaching materials, requiring critical reflection on the potentialities and challenges of digital technologies in pedagogical practice. Therefore, this research investigates the effectiveness of using dynamic digital mind maps (DDMM) in learning Electrical Engineering, focusing on the Linear Systems course. The study aims to evaluate, through a data collection instrument, how mind maps can assist students in understanding mathematical and abstract concepts, highlighting two perspectives: how students learn, and their perceptions of meaningful learning based on Digital Educational Resources. The experience emphasized a lesson plan for knowledge construction in the face of the challenges of 21st-century engineering education, developing competencies and skills for solving real and interdisciplinary problems.

Author Biographies

  • Rodrigo da Ponte Caun, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

    Bacharel pela Faculdade de Engenharia da Universidade Estadual Paulista (UNESP), Ilha Solteira, Brasil, em 2006, mestre pela Faculdade de Engenharia Elétrica e de Computação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, Brasil, em 2008, e doutor pela Faculdade de Engenharia da Universidade Estadual Paulista (UNESP), Ilha Solteira, Brasil, em 2019, todos em Engenharia Elétrica. Especialista em Docência no Ensino Superior pelo Centro Universitário Filadélfia (UNIFIL), Londrina, Brasil, 2021, em Docência com Ênfase na Educação Inclusiva pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais (IFMG), Arcos, Brasil, 2023, e em Tecnologias Educacionais e Educação à Distância pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Natal, Brasil, 2024. É Professor Associado da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), onde atua desde 2011. Seus interesses incluem Controle Linear Robusto e Quadrático baseado em Desigualdades Matriciais Lineares e Educação em Engenharia.

  • Hérik Dantas de Lima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

    Professor efetivo de física do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Doutor em Ciência e Engenharia de Materiais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, tendo feito Doutorado Sandwich na Technische Universität Dresden (TU), no Leibniz Institute for Solid State and Materials Research (IFW) em Dresden, Alemanha(2018). É Mestre em Ciência e Engenharia de Materiais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Possui graduação em Física (licenciatura) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Especialista em Ensino de Física pela
    FIJ.

Published

07-11-2024

How to Cite

CONNECTING CONCEPTS: THE IMPACT OF DYNAMIC DIGITAL MIND MAPS ON LEARNING LINEAR SYSTEMS. (2024). Revista Eletrônica Debates Em Educação Científica E Tecnológica, 14(1). https://doi.org/10.36524/dect.v14i1.2981