SCHOOL DROPOUT: A CASE STUDY IN TECHNICAL EDUCATION IN ADMINISTRATION AT ABC PAULITA

Authors

  • Cláudia Aparecida Siola Fiorotti Universidade Municipal de São Caetano do Sul
  • Universidade Municipal de São Caetano do Sul

DOI:

https://doi.org/10.36524/dect.v12i1.1482

Abstract

This article aims to analyze the phenomenon of school dropout in a high school technical course at the State Center for Technological Education Paula Souza. The general objective of the research was to understand intra- and extra-school causes declared by dropout students and the management team of the Technical Course in Administration of a State Technical School located in the ABC Paulista region. Methodologically, this case study used documentary sources, application of questionnaires and qualitative data collected in a discussion group with the managers of the researched unit. The results show that the main causes of school dropout are of extra-school nature, especially difficulties of reconciling work activities with studies, financial, personal and/or health problems. The most prominent intra-school causes were poorly motivating classes and the mismatch between the course requirements and the students background from their previous stages of schooling. It was observed that, despite the management team great concerns about the school dropout, the actions and strategies adopted by the school have been insufficient to control that phenomenon. Keywords: School droupout, Techinical-professional education, School management.

Author Biographies

  • Cláudia Aparecida Siola Fiorotti, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

    Mestra em Educação pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul. Membro do grupo de pesquisa Gestão Democrática e Qualidade Social, da Educação Básica, da USCS. Professora de Ensino Médio e Técnico da Instituição Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza.

  • , Universidade Municipal de São Caetano do Sul

    Graduada em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1983); Mestre (1990) e Doutora (1996) pelo Programa de Pós-graduação em Educação (Currículo) da PUC-SP. Realizou estudos pós-doutorais como pesquisadora visitante do Departamento de Sociologia da Educação do Instituto de Educação da University College London (UCL), sob supervisão do professor Dr. Stephen J. Ball (2010-2011). Atua como docente de cursos de graduação (Formação de Professores e Gestores) desde 1984 e em programas de pós-graduação stricto-sensu em Educação desde 2001. É professora permanente do PPGE da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS), desde 2016, na Linha de Pesquisa de Política e Gestão Educacional. Líder do Grupo de Pesquisa Gestão Democrática e Qualidade Social da Educação Básica (GEPED/USCS). Temas de pesquisa: políticas públicas e reformas educacionais; políticas curriculares; justiça curricular; qualidade social da educação; gestão democrática da educação básica.

Published

25-08-2022

How to Cite

SCHOOL DROPOUT: A CASE STUDY IN TECHNICAL EDUCATION IN ADMINISTRATION AT ABC PAULITA . (2022). Revista Eletrônica Debates Em Educação Científica E Tecnológica, 12(1). https://doi.org/10.36524/dect.v12i1.1482