PROFESSOR SIDNEI QUEZADA

O ENGENHEIRO DA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS

Authors

  • Antonio Sgarbi Instituto Federal do Espírito Santo
  • Sabrine Lino Pinto Instituto Federal do Espírito Santo
  • Maria das Graças Ferreira Lobino Instituto Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.36524/dect.v11i01.1079

Keywords:

Sidnei Quezada Meireles Leite, Science Education, Federal Institute of Espírito Santo.

Abstract

With the objective of paying homage to Professor Sidnei Quezada Meireles Leite, this text describes a brief memory of his life, contemplating the account of his childhood and his dedication to studies, going through his professional and academic achievements, especially at Fundação Osvaldo Cruz and Federal University of Rio de Janeiro and his coming to the Federal Institute of Espírito Santo, in addition to the accomplishment of his Post-doctoral internships in Education by the National University of Brasília and by the University of Aveiro - Portugal. It is characterized as a biographical narrative based on an interview with one of his sisters, with consultations on documents, descriptions of messages sent via cell phone applications, e-mail or social network and the authors' recollection at times experienced with him. As a result, it is considered a way to perpetuate the legacy of teachers of education, colleagues, students and alumni as a science education engineer.

Author Biographies

  • Sabrine Lino Pinto, Instituto Federal do Espírito Santo

    Doutorado em Educação em Ciências e Saúde pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil(2019)
    Bibliotecária-documentalista do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo , Brasil

  • Maria das Graças Ferreira Lobino, Instituto Federal do Espírito Santo

    ossui larga experiência em docência no Ensino Superior e na Educação Básica, bem como na formulação e no desenvolvimento de projetos em políticas públicas nas áreas da educação socioambiental formal e não formal, gestão escolar participativa e Ensino de Ciências na abordagem CTSA. Atualmente é professora EBTT do Centro de Referência em Formação e Educação EaD (CEFOR)/IFES,onde coordena o projeto de Extensão ?Alfabetização Científica no contexto da sustentabilidade socioambiental da cidade de Vitória? fruto de suas pesquisas. É Líder do Grupo de Pesquisa "Coletivo de Estudos e Pesquisas em Educação, Ambiente e Sociedade", e membro do "Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Científica e Movimento CTSA" e do Grupo de Estudo e Pesquisa "História e Filosofia da Ciência"/ifes e do Laboratório de Gestão da Educação Básica/LAGEBES-Ufes). Desenvolve e orienta pesquisas na Área do Ensino de Ciências da Natureza, Gestão Escolar e Educação socioambiental. Mestre pelo PPGE/ufes na linha da Formação e práxis docente onde cursou duas Licenciaturas e Especialização pela mesma instituição. Em 2010, defendeu tese de doutorado pela Universidad Autónoma de Asunción/UAA, revalidada em 2014 pela UFAL. É filiada à ABRAPEC, SBPC e ANPAE. Atua na área ambiental do Centro Latino-americano de Intergración e Cooperación.

Published

25-08-2022

How to Cite

PROFESSOR SIDNEI QUEZADA: O ENGENHEIRO DA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS . (2022). Revista Eletrônica Debates Em Educação Científica E Tecnológica, 11(01). https://doi.org/10.36524/dect.v11i01.1079